סרטי גיוס עובדים: איך הפכו לסוד השיווקי שכל חברה חייבת לאמץ?
אם חשבתם שסרטוני גיוס עובדים הם סתם עוד גימיק שיווקי, תחשבו שוב. מה שהיה פעם וידאו משעמם שמישהו מקרין על מסך מצהיב במשרד משאבי האנוש, הפך בעשור האחרון לז’אנר תוכן שלם, שמספרים עליו שהוא שווה זהב. אז איך זה קרה? איך סרטון עבודה כביכול יבשה הפך לכלי אסטרטגי שמלחים בין טכנולוגיה, קריאייטיב והכוח האנושי שמאחורי כל עסק? שטפו מסך וגלו בעצמכם.
מי הקהל שלך באמת?
כשחברות צריכות לגייס עובדים, הן למעשה פותחות חלון ראווה לעולם. אבל בניגוד למה שכולם חושבים, סרטי גיוס לא נועדו רק למועדים פוטנציאליים. יש להם למעשה שני קהלים מרכזיים:
- מועמדים חדשים: הסרטים מספקים הצצה אותנטית למה שקורה בין הקירות (הווירטואליים והפיזיים) של הארגון. מחדרי הישיבות ועד מכונות הקפה.
- העובדים הקיימים: במפתיע, סרטי גיוס טובים לא רק מושכים כישרונות מבחוץ, אלא גם מזינים מוטיבציה, תחושת גאווה ולפעמים אפילו קצת קינאה בריאה מבפנים.
העבודה האמיתית: לספר סיפור
נכון, קל לומר שחברה רוצה להציג את הערכים שלה, התרבות הארגונית או החזון שלה. אבל האמת היא שאף אחד לא קורא את המצגות או שמות הגדולים שמתנוססים במצגות העסקיות. הדרך לעורר רגש היא לא לדבר על המותג, אלא לספר סיפורים. כמה חברות הייטק מובילות אפילו הגיעו למצב שבו הן משרבטות סיפורונים דרמטיים לגמרי – עם דמויות, קונפליקטים, ואפילו מסרי השראה שחוטאים בנגיעות טלנובלה.
5 שאלות שצריך לשאול לפני שמפיקים סרטון
- מה הערכים או המסרים שאנחנו רוצים להעביר? (מה שאי אפשר לרשום באינסטגרם)
- איזה קהל יעד אנחנו רוצים להדליק? (עובד ג’וניור, מומחה בכיר, או ראש צוות נינג’ה?)
- האם אנחנו משתמשים בהומור או פסיכולוגיה ממריצה? (ומה מינון הסלוגנים?)
- איך להפוך את הסרטון לויראלי? (יותר GIFים ופחות נאומים?)
- האם יש תוכן מפתיע שיבלוט וייזכר אחרי צפייה אחת? (קופים במשרד, למה לא?)
עשה ואל תעשה: כללי ברזל להפקת סרט הטוב הבא
אז החלטתם להפיק סרטון? מצוין. רק כדאי שתדעו שלכל טעות ביום הצילום יש מחיר – לא רק כספי, אלא בעיקר תדמיתי. קחו נייר ועיפרון:
- עשה: שלבו מוזיקה מקורית וקליטה. משהו שגורם לרגליים לזוז – אבל לא ברמה שתשכחו שמדובר בראיון עבודה.
- אל תעשה: אל תשתמשו בקלישאות. שקופיות נוף? מגישים קפה בשולחן פתוח? חכו רגע.
- עשה: הציגו את האנשים מאחורי המספרים – המתכנתים, המעצבות, המגייסות. כן, גם הכלבים במשרד תורמים.
- אל תעשה: תמנעו משאריות תלחיץ “בוא אלינו או תתחרט לנצח” (כי זה מרחיק).
מחשבות אחרונות: אילו חברות עושות את זה נכון?
חברות כמו גוגל, לינקדאין ואחרות הפכו את סרטי הגיוס שלהן למכונה שיווקית בלתי ניתנת לעצירה. אבל הן לא לבד. גם חברות מקומיות קטנות יותר, עם תקציבי הפקה נמוכים, יודעות לייצר שואו מכובד וכתוצאה מכך לראות איך הלקוחות הפנימיים (והחיצוניים) נוהרים אליהן.
אז בפעם הבאה שאתם מגייסים עובדים, אל תסתפקו רק בלכתוב פוסט בלינקדאין. תשקיעו, תעזו ותהיו קצת יצירתיים. אחרי הכול, עבודה יש לכולם. סיפור? לזה כבר יש פחות מבחר.